Gekås Ullared är en plats som många har en speciell relation till. För vissa handlar det om årliga shoppingresor, för andra är det en plats man återvänder till gång på gång. Och så klart har tv-serien Ullared gjort varuhuset ännu mer känt.
Patrik Levin, vd på Gekås, berättade om sina egna barndomsminnen från varuhuset och delade med sig av några oväntade händelser som hänt genom åren. Han pratade också om framtiden - både för Gekås som varuhus och för tv-serien, och vad vi kan förvänta oss framöver.
Det blev ett fint samtal om en plats som betyder mycket för så många, och Patrik delade generöst med sig av sina tankar och minnen.
Det är en solig vinterdag utan snö, och varuhuset i Ullared sjuder av liv. På parkeringen syns familjer, vänner och par som skrattar, diskuterar och planerar sina besök. Gekås är en plats som förenar människor, där själva upplevelsen ofta är lika viktig som de fynd man gör.
Vid rodret står Patrik Levin, vd sedan 2021. Med sin varma framtoning och genuina passion för människor berättar han om sitt arbete och varför Gekås är en plats där magi händer - varje dag. - Människomöten och upplevelsen på plats är en viktig del av Gekås verksamhet, säger han med ett leende.
Varuhuset är en av landets största arbetsplatser, med 1 500 anställda året runt och upp till 2 500 under högsäsong. - Om man är här generellt brukar folk uppleva: "Oj, vad mycket människor det är i affären, det är alltid någon här som jag kan fråga." Och det är inte för att vi är för många människor, utan att det är för lite personal i andra affärer.
Familjetraditioner som förenar generationer
För Patrik har Gekås alltid varit något speciellt. Han berättar med värme om sina egna barndomsminnen. - Jag växte upp med att man som barn åkte hit och köpte vinteroverallen. Att man hade det som tradition att åka hit. På min tid när jag växte upp hade min mormor och morfar en stuga som låg här i Fegen, så vi åkte alltid och shoppade för kommande "säsongen" när vi var hos dem.
Han skrattar när han minns hur synen på lågpris har förändrats. - Morsan lät alltid de gula påsarna ligga kvar i bilen tills det blev mörkt ute. Sedan gick hon ut till bilen och tömde den på de gula påsarna när grannarna inte kunde se. På den tiden associerade man lågpris med något dåligt. Nu är det borta, att det är något dåligt att handla på Gekås.
Idag är Gekås en plats där tre generationer kan dela samma upplevelse - något som är unikt i en tid där mycket splittrar oss. - Det är något fint att dela den här upplevelsen med sina barn, barnbarn eller föräldrar. Alla de sakerna kombinerat tror jag är det som har skapat känslan av att Gekås är något mer än bara en butik.
Skratt, kaos och små mirakel
En dag på Gekås kan vara allt från små mirakel till fullständigt kaos. Patrik berättar om en av de mer humoristiska aktiviteterna han själv varit en del av. - Ett år hade vi en tävling som hette "Hitta Patrik" där jag lekte kurragömma med våra kunder. Jag gömde mig någonstans i verksamheten och så skulle man hitta mig, och de tre första som hittade mig fick ett presentkort! Då hade vi folk som var helt vilda här inne, de öppnade upp resväskor och rev ut saker från hyllorna när de letade efter mig. Första dagen tog det 3 minuter, andra dagen tog det 12 minuter, och tredje dagen tog det 45 minuter.
Men ibland inträffar det som ingen hade kunnat förutse. - Lördag vecka 45 hade vi en händelse jag aldrig tidigare varit med om. Vi hade slut på kundvagnar. Det var så mycket människor här så kundvagnarna var helt slut. Då bildades det en kö utanför kundvagnsparkeringen. Eftersom folk inte ville stå i kö, började de köpslå om de tomma vagnarna och ta betalt för dem. Det tror jag faktiskt inte har hänt någon annanstans. Efter den helgen köpte vi 2 000 nya vagnar, så att det aldrig ska hända igen.
De vanligaste frågorna
I ett varuhus som är lika stort som en mindre stad är det inte konstigt att kunderna har frågor. Patrik skrattar när han berättar om de mest återkommande. - "Jobbar Ola-Conny och Morgan här idag?" är nog den vanligaste frågan personalen får.
Men det är inte allt - ett vanligt problem är också att folk tappar bort sina kundvagnar inne i butiken. - Vi har dagliga utrop om kundvagnar som är borta, berättar Patrik.
Dessa små ögonblick, kaoset och skratten, är det som gör Gekås till en plats som folk minns och längtar tillbaka till.
Livets allvar i dagens myller
Men Patrik minns också att inte alla stunder på Gekås handlar om skratt och shopping. För några år sedan drabbades en kund av en hjärtinfarkt på toaletten och hittades där. Det är en påminnelse om att även en plats som sjuder av liv kan rymma svåra stunder. Gekås är en plats där allt kan hända - från vardagsmirakel till oförutsedda tragedier.
En hållbar framtid
Hållbarhet är en central del av Gekås strategi. Företaget har redan tagit stora steg för att minska sitt klimatavtryck och ser detta som en nyckel till långsiktig framgång.
- Vi är stolta över att vi är delägare inom vindkraft och att våra solcellsparker producerar nästan lika mycket el som vi förbrukar. Det är en viktig del av vårt arbete, berättar Patrik.
Energibesparingar är också en viktig pusselbit. Gekås har bytt ut nästan all belysning i sina lokaler till energieffektiva alternativ, vilket har resulterat i betydande minskning av elförbrukningen.
Ett annat exempel på hållbarhet är företagets innovativa arbete med matsvinn. Produkter nära utgångsdatum används i varuhusets restauranger, och matavfall omvandlas till näringsrik mull.
- Vår målsättning är att vi ska kunna sälja mullen på säck, vilket hjälper oss att stänga kretsloppet, säger Patrik.
Dessutom samarbetar Gekås med organisationen Hand in Hand. Begagnade textilier som inte kan säljas skickas till second hand-butiker, och intäkterna används för att finansiera läkarutrustning i utvecklingsländer.
- Det är ett sätt för oss att ge tillbaka och samtidigt bidra till en hållbar värld, konstaterar Patrik.
Ola-Conny och Morgan - tillbaka i rutan?
Gekås är också förknippat med TV-profilerna Ola-Conny och Morgan, som blev kända genom serien Ullared. På frågan om vi kan få se profilerna i rutan igen svarar Patrik:
- Jag tror nog att det blir så. Vi för diskussioner om att återuppliva serien, men i en modernare tappning. Serien har varit otroligt framgångsrik, så vi vill göra det på rätt sätt, säger Patrik.
Han ger inga detaljer om när serien kan tänkas återvända, men hintar om att fansen kanske inte behöver vänta alltför länge innan de ser Ola-Conny och Morgan i rutan igen.
Ett råd till förstagångsbesökaren
Att besöka Gekås för första gången kan vara en överväldigande upplevelse, men Patrik har ett tips som gör resan lättare. - Mitt råd till en förstagångsbesökare är att antingen komma tidigt eller lite sent. Hamnar du mitt i flödet en lördag mellan 9 och 10 kan det komma in 2 000 människor på bara en timme i samma dörrhål, och alla de 2 000 personerna har ju varsin kundvagn.
Han tillägger med ett leende:
- Ett vanligt besök hos oss tar ungefär 4 timmar och ett förstagångsbesök kan nästan ta dubbelt så lång tid. Man ska nog räkna med mer än en dag här som förstagångsbesökare för att hinna med allt.
Lågprisets framtid
Lågprisbranschen har vuxit enormt de senaste tio åren, och Gekås är en central aktör i den utvecklingen. Patrik Levin ser en tydlig trend där kunder blir allt mer medvetna om sina köp.
- Varför betala mer än nödvändigt? Det är vad lågpris handlar om - att göra smarta val, säger han.
- Vi ser bara möjligheter, avslutar Patrik.
Patrik Levins värme och engagemang gör att man förstår varför Gekås är så mycket mer än ett varuhus - det är en plats där traditioner, glädje och gemenskap möts. Kanske är det därför kunderna inte bara lämnar varuhuset med fulla kundvagnar, utan också med nya minnen och historier att berätta.
Artikeln publicerades den 3/2 2025.
©Upphovsrätt. Alla rättigheter förbehållna.
Vi behöver ditt samtycke för att kunna hämta översättningarna
Vi använder en tredjepartstjänst för att översätta innehållet på webbplatsen, vilken kan samla in uppgifter om dina aktiviteter. Läs informationen i integritetspolicyn och godkänn tjänsten för att hämta översättningarna.